Stanislav Hudský
 

Počet čtenářů:

 


Knihy autora:

 

Psychokrator Jak napsat dobrou knihu
 

Bestiář Slepička dle Sade
 

Petrachtace
 



Články autora:
 


JAK NAPSAT DOBROU KNIHU | Stanislav Hudský

 

STRANA

 

1 | 2 | 3

 

 

Motto: V literatuře neexistují pravidla, která by člověk nemohl překročit. Pokud je zná.

Úvodem

Tento text jsem nepsal proto, aby byl alternativou k vysokoškolským skriptům a nebudu tedy na vás jukat zpoza jeho odstavců skrze oxymórony a epitetony.

Nechci také omílat středoškolské definice á la expozice-kolize-krize-peripetie-katastrofa (zato chci ukázat, jak je používat).

A konečně mým záměrem není ani vytvořit pro vás šablonu, jako křivuli, do jejíhož vařáku nalijete libovolný obsah, aby vám z jejího krčku za chvíli začalo odkapávat geniální dílo.

Mým hlavním cílem je rozdělit se s těmi, kteří teprve začínají psát, o několik zcela praktických věcí, které jsem pochopil za dvacet let své redaktorské praxe.

O základní chyby, kterých se lze vyvarovat.

O slepé cesty, kterými nemá smysl se vydávat.

O některé spisovatelské tipy, triky a tajemství, kterých jsem si za tu dobu všiml a které jako nehodný člen cechu míním vynést na světlo světa.

Nemyslím si, že by tyto stránky mohly udělat z opičáka Philipa K. Dicka.

Napsal jsem tento text po pročtení stovek rukopisů a zřejmě už asi tisíců hodin, které jsem strávil diskusemi na téma jak psát, jak dobře psát a proč vůbec. Psal jsem ho však také s vědomím, jak málo toho ještě sám vím a jak nesmírně daleko jsem od křišťálově čistých literárních postřehů Umberta Eca, Itala Calvina, Jeana Baudrillarda či Milana Kundery.

Mým hlavním cílem vlastně je ušetřit vám z té trochy času, co vám ještě zbývá na napsání něčeho důležitého, alespoň pár dnů na to, abyste v nich mohli napsat něco důležitého.

A to tak, že vám dám k dispozici svoji zkušenost.

Ostatně literatura je podle mého názoru především sdílením zkušenosti, byť je třeba často jejím zdrojem pouze čistá imaginace.

Protože se domnívám, že je to pro začínající autory důležité, na několika místech si rozebereme konkrétní příklady fabule a syžetu některých kvalitních děl, dozvíte se tady i něco o autorských právech, co jsou to vlastně nakladatelství a vydavatelství, kdo v nich pracuje, jak fungují ta největší i ta nejmenší, jak fungují knihkupci a distribuce a co všechno je skryto za slovy „vydat knihu“.

Konzultoval jsem tento text s několika spisovateli a redaktorskými kolegy a snažil jsem se do něj zahrnout všechny připomínky, které k němu měli. Některé z poznámek, které mi napsal Daniel Koehler jsem se rozhodl pro jejich přesnost přímo včlenit do textu.

Ani důsledné dodržení všech pravidel, tipů a triků, o kterých si tu přečtete, vám nezajistí napsání dobré knihy, pokud nemáte to nejdůležitější — talent.

Mělo by vám však pomoci napsat text, který nehodí redaktor v nakladatelství do koše hned po přečtení první stránky.

A to už je malé vítězství.
 

 

DALŠÍ STRANA

 

 

 

 

ÚVODEM | PROČ PSÁT KNIHY | JAK ZAČÍT | IDEA | FABULE | SYŽET | PSANÍ |
| AUTORSKÁ PRÁVA | JAK FUNGUJÍ NAKLADATELSTVÍ |
| 50 PRAVIDEL JAK NAPSAT DOBROU KNIHU |
| OBSAH |